تغذیه سالم

تغذیه سالم

تغذیه سالم:

مهم‌ ترین اصل در زندگی، سلامتی است و سلامتی بستگی به شیوه زندگی ما دارد، چنان چه این شیوه زندگی صحیح باشد، سلامتی حفظ و ارتقا می ‌یابد. از بین عوامل مختلف موثر بر شیوه زندگی، تغذیه خوب از اهمیت به سزایی برخوردار است. تغذیه خوب یعنی "به گونه‌ ای بخوریم و بیاشامیم که بتوانیم رشد کنیم و از سلامتی بهره‌مند شویم." به طور کلی غذا و تغذیه نقش مهمی در تقویت یا تضعیف سیستم ایمنی بدن دارند. بد نیست بدانید شایع ترین علت ضعف سیستم ایمنی سوءتغذیه است که ممکن است ناشی از کمبود پروتئین ها، ویتامین ها و املاح یا انرژی باشد. همچنین امروزه ارتباط بیش خوردن و چاقی با بیماری های قلبی عروقی ، دیابت ، سرطان ها ، بیماری های مفصلی مثل آرتروز ، بیماری های کیسه صفرا ، نقرس و غیره کاملا اثبات شده و نگرانی دست اندرکاران سلامت جوامع امروز ، نه بیماری های واگیر و عفونی بلکه بیماری های غیرواگیر هستند که اکثریت قریب به اتفاق آنها با عادات غذایی مرتبطند. برای پیشگیری از سرطان ها ، بیماری های قلب و عروق و دیابت و بالاخره افزایش طول عمر ، تغذیه مناسب در دستور کار سیستم های بهداشتی سلامت کشورها قرار گرفته است.

رژیم غذایی سالم، رژیمی است که به حفظ و بهبود سلامت عمومی بدن کمک می‌کند. رژیم غذایی سالم مواد مغذی لازم، مایعات کافی، آمینو اسید و اسیدهای چرب لازم، ویتامین ها و مواد معدنی کافی و همچنین کالری لازم را برای بدن فراهم آورد. رژیم غذایی سالم نیازهای اساسی بدن را بدون اینکه فرد را دچار اضافه وزن و بیماری کند، برای افراد فراهم می‌کند. همچنین رژیم غذایی سالم به همراه ورزش می‌تواند خطر ابتلا به بیماریهایی از جمله چاقی، بیماریهای قلبی، دیابت نوع 2، فشارخون بالا و سرطان را کاهش دهد.

برای رسیدن به یک روش تغذیه ‌ای مناسب و سلامت‌ مدار، داشتن دانش تغذیه‌ای بسیار ضروری است و با مطالعه کتاب و بهره ‌گیری از دانش متخصصان تغذیه این مهم فراهم می‌ شود. این نوعی احترام به خود است که اندکی وقت و بودجه ی خود را صرف این مساله مهم نماییم. . برخلاف آنچه خیلی از افراد تصور می‌کنند، داشتن رژیم غذایی سالم می‌تواند بسیار ساده و آسان باشد.

غذای سالم یا ایمن ، غذایی است که از مواد اولیه سالم و ایمن تهیه شده باشد. به عبارتی، غذای سالم عاری از مواد زیانبخش و مضر و متشکل از اجزای مفید برای سلامت مصرف کنندگان است.

مواد مغذی لازم از نظر پزشکی شامل، کربوهیدراتها، پروتئین ها، چربی ها، مواد معدنی و ویتامین ها میباشند.هر ماده غذایی مصرفی معمولا واجد همه یا قسمتی از مواد فوق میباشند و ممکن است به عنوان گروه غذایی اصلی تامین کننده یکی از مواد شناخته شوند مثلا گوشت به عنوان منبع پروتئین و نان یا برنج به عنوان منبع کربوهیدرات و میوه وسبزی به عنئان منابع ویتامین شناخته میشوند. در یک رژیم غذایی سالم، کربوهیدرات باید بین 45 الی 65 درصد و پروتئین بین 20 تا 35 درصد و چربی مصرفی بین 10 تا 20 درصد کل کالری موردنیاز بدن را تامین کند.البته در سنین مختلف و براساس سالم بودن یا ابتلا به بیماریهای خاص رژیم های غذایی متفاوتی ممکن است ضروری باشند.

چهار گروه اصلی مواد غذایی وجود دارد که به شرح زیر است:

1-گروه شیر و لبنیات: گروه ذکر شده شامل شیر،ماست، پنیر، کشک و بستنی است. اگر حجم یک لیوان را ۲۴۰ میلی لیتر در نظر بگیریم، به این صورت ارزش غذایی یک لیوان شیر کم چرب، با یک لیوان ماست کم چرب، با یک قوطی کبریت پنیر و با یک لیوان کشک معادل است.

2-گروه گوشت، حبوبات و مغزها: گروه ذکر شده شامل انواع گوشت‌ها مانند گوشت قرمز (گوشت گوسفند وگاو)، گوشت سفید (گوشت مرغ، ماهی و پرندگان)، تخم مرغ، حبوبات(نخود،لوبیا، عدس، باقلا،لپه و ماش) و مغزها (گردو،بادام، فندوق و پسته) است. ارزش پروتئینی سه قطعه گوشت خورشتی متوسط پخته، با یک عدد قسمت پایین ران یک مرغ بزرگ پخته با دو عدد تخم مرغ برابر است.

3-گروه نان و غلات: گروه ذکر شده شامل انواع نان، برنج، ماکارونی، گندم، جو و ذرتاست. ارزش غذایی ۳۰ گرم از انواع نان، مثلا یک کف دست نان سنگک، با ۴ کف دست نان لواش با نصف لیوان برنج پخته و با نصف لیوان ماکارونی پخته معادل است.

4-گروه میوه‌ها و سبزی ها: گروه ذکر شده شامل انواع میوه‌ها و سبزی‌ها است که با ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیار زیادغنی شده‌است.سبزیها و میوه‌هایی مثل گشنیز، جعفری، نعناع، گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای، ساقه سبز پیازچه، پرتقال، نارنگی، لیمو، نارنج، کیوی و توت فرنگی سرشار از ویتامین C هستند. سبزی‌های دارای رنگ سبز تیره، زرد تیره ونارنجی مانند اسفناج، هویج، گوجه فرنگی و میوه‌هایی مثل طالبی، زردآلو وشلیل، ویتامین A مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند. زیتون و سبزی هایی که برگ سبز تیره دارند، دارای ویتامین E هستند.

ارسال نظر